FAKTOR-FAKTOR
YANG MEMPENGARUHI PERSEPSI DALAM TERHADAP KONSEP 1 MALAYSIA
Sesebuah
situasi atau keadaan yang wujud adalah disebabkan oleh faktor-faktor tertentu. Persepsi seseorang terhadap suatu objek
berbeza antara satu sama lain. Perbezaan
tersebut dipengaruhi oleh pelbagai
faktor. Terdapat dua faktor yang mempengaruhi persepsi manusia
dalam komunikasi iaitu:
I.
Faktor internal
Faktor
internal merupakan faktor yang membabitkan masalah dalaman diri sendiri
seseorang individu. Melalui faktor internal boleh dibahagikan kepada beberapa
keadaan atau situasi iaitu fisiologi, perhatian, minat, keinginan untuk
mengkaji, suasana hati, pengalaman dan ingatan.
Sebagai
contohnya dari segi ;
a) Fisiologi
Iaitu maklumat atau
informasi diterima melalui pancaindera. Manakala, maklumat yang diperoleh ini
akan mempengaruhi dan membawa maksud terhadap persekitarannya. Tahap pancaindera
setiap manusia berbeza-beza. Masyarakat boleh mendapatkan pelbagai maklumat
mengenai konsep 1 Malaysia melalui pancaindera yang ada seperti penglihatan,
pendengaran, dan lain-lain. Sebagai contohnya melalui pendengaran, masyarakat
boleh memperolehi maklumat menerusi taklimat dan ceramah-ceramah yang berkaitan
dengan konsep ini.
b) Perhatian
Perhatian dibuat oleh
seseorang berdasarkan apa yang dilihat dan difokus terhadap sesuatu. Tenaga
bagi setiap orang berbeza-beza termasuklah persepsi terhadap sesuatu perkara.
Perhatian dapat ditarik melalui perkara tertentu yang mampu merangsang minda
seseorang apabila mellihat sesuatu perkara. Melalui konsep 1 Malaysia ini,
masyarakat boleh memerhatikan apakah kesan dan kelebihan konsep ini terhadap
masyarakat dan golongan-golongan tertentu.
c) Minat
Persepsi terhadap
sesuatu objek yang pelbagai bergantung kepada kewaspadaan persepsi yang
digunakan. Kewaspadaan persepsi merupakan kecenderungan seseorang untuk
memerhatikan sesuatu perkara atau dikenali juga sebagai minat. Bagi konsep 1
Malaysia ini minat masyarakat terhadap sesuatu perkara berbeza-beza. Oleh itu,
dengan wujudnya konsep ini, masyarakat dapat bersatu dan bekerjasama dalam
melakukan sesuatu pekerjaan.
d) Keperluan
yang mengikut
Melalui faktor ini
dapat dilihat, bagaimana kuatnya seseorang individu mencari objek-objek atau
mesej yang boleh memberikan jawapan sesuai dengan dirinya. Mereka dapat mengenal pasti diri mereka.
Masyarakat perlulah mencari maklumat mengenai apakah yang dimaksudkan dengan
konsep 1 Malaysia. Hal ini bertujuan agar masyarakat lebih jelas apakah
kebaikan dan keburukan konsep ini terhadap mereka.
e) Suasana
hati
Keadaan emosi
mempengaruhi perilaku seseorang terhadap sesuatu persepsi. Perasaan ini menunjukkan bagaimana perasaan seseorang
pada masa yang boleh mempengaruhi bagaimana seseorang dalam menerima, bertindak
balas dan mengingat. Sebagai contohnya, mungkin terdapat sesetengah kaum yang
kurang bersetuju dengan konsep ini. Oleh itu, pihak yang berkenaan haruslah
memainkan peranan yang tersendiri dalam memujuk mereka.
f) Pengalaman
dan ingatan
Pengalaman dapat dikatakan
tergantung pada ingatan dalam persepsi sejauh mana seseorang dapat mengingait
kejadian-kejadian lampau. Hal ini untuk mengetahui suatu rangsang dalam
pengertian luas. Mereka akan dapat menilai suatu perkara dan memberikan
persepsi yang terbaik. Masyarakat dapat menilai sesuatu konsep atau perkara
yang dilaksanakan oleh kerajaan terhadap masyarakat samada baik untuk mereka
atau tidak.
II.
Faktor external atau luaran yang mempengaruhi persepsi, merupakan
ciri-ciri dari linkungan dan objek-objek yang terlibat didalamnya.
Elemen-elemen tersebut boleh mengubah sudut pandang seseorang terhadap dunia
sekitarnya dan mempengaruhi bagaimana seseoarang merasakannya atau menerimanya.
Sementara itu faktor-faktor luaran yang mempengaruhi persepsi adalah:
a. Saiz
dan penempatan dari objek atau rangsangan.
Faktor ini menyatakan
bahawa semakin besrnya hubungan suatu objek, maka semakin mudah untuk difahami.
Bentuk ini akan memberi kesan kepada persepsi individu dan dengan melihat
bentuk saiz suatu objek individu akan mudah untuk perhatian seterusnya
membentuk persepsi. Dalam konsep 1 Malaysia ini, ia melibatkan pelbagai kaum
dan pihak yang akan bekerjasama antara satu sama lain. Oleh itu, saiz konsep
ini amat besar dan memerlukan perhatian yang lebih.
b. Warna
dari objek-objek.
Objek-objek yang
mempunyai cahaya lebih banyak, akan lebih mudah difahami (to be perceived)
berbanding dengan yang sedikit. Sebagai contohnya, melalui konsep 1 Malaysia
kita dapat mengetahui bahawa Malaysia
mempunyai pelbagai kaum iaitu Melayu, India, Cina dan lain-lain. Umum
mengetahui bahawa, warna bendera Malaysia berwarna putih dan merah. Selain itu,
objek atau benda lain yang melambang Malaysia juga seperti bunga raya dan
lain-lain.
c. Keunikan
dan kekontrasan rangsangan.
Stimulus luar yang
penampilannya dengan latarbelakang dan sekelilingnya yang sama sekali di luar
sangkaan individu yang lain akan banyak menarik perhatian. Keunikan yang
terdapat di Malaysia adalah mempunyai masyarakat yang pelbagai. Oleh itu,
melalui konsep 1 Malaysia ini amat wajar bagi menyatukan masyarakat yang
pelbagai kaum di negara ini. Masyarakat juga terdiri daripada pelbagai
latarbelakang yang berbeza-beza.
d. Keamatan
dan kekuatan dari stimulus.
Rangsangan dari luar akan memberi
makna lebih bila lebih sering diperhatikan berbanding dengan yang hanya sekali
dilihat. Kekuatan dari stimulus merupakan kuasa dari suatu objek yang boleh
mempengaruhi persepsi. Kekuatan daripada konsep 1 Malaysia ini akan menyebabkan
masyarakat mempunyai kepercayaan dan memberikan persepsi yang baik terhadap pelaksanaannya.
Ulasan
Catat Ulasan