KEPENTINGAN  KOMUNIKASI  DALAM  KEHIDUPAN  SEHARIAN.
PENGENALAN
Komunikasi merupakan satu proses yang sering berlaku dalam kehidupan seharian kita. Menurut Gerbner, 1967, komunikasi boleh ditafsirkan sebagai interaksi sosial menerusi mesej. Selain itu, komunikasi juga memberikan seribu kegunaan kepada si pengguna. Komunikasi berperanan penting dalam kehidupan harian kita. Setiap manusia yang hidup akan menjalankan proses komunikasi samada secara langsung mahupun tidak langsung.
Terdapat pelbagai jenis fungsi komunikasi. Antaranya ialah sebagai penghubung masyarakat,penentu agenda, pendidikan, dan juga bertindak sebagai pemujukan atau pembujukan.
1.      PENGHUBUNG MASYARAKAT
Komunikasi telah banyak membantu masyarakat dalam mengeratkan lagi hubungan silaturrahim antara mereka. Masyarakat yang dimaksudkan ialah mereka yang hidup berjiran, rakan sekerja, rakan sekelas dan sebagainya. Komunikasi dapat menghubungkan masyarakat menerusi isu-isu yang dibincangkan terutamanya yang berkaitan dengan kepentingan dan keperluan masyarakat berkenaan. Sebagai contohnya di Malaysia. Malaysia merupakan sebuah negara yang mempunyai rakyat berbilang kaum. Sudah pasti terdapat pelbagai isu dan perkara yang ingin dibincangkan antara masyarakat seperti hari perayaan , Hari Malaysia dan banyak lagi. Malahan, melalui komunikasi juga masyarakat dapat mengetahui adat dan budaya sesebuah masyarakat.

2.      Penentu Agenda
Setiap komunikasi yang berlaku mempunyai agenda dan matlamat yang tersendiri yang ingin disampaikan oleh seseorang. Sebagai contohnya, agen insurans. Matlamat atau agenda mereka ialah ingin menarik perhatian pelanggan agar berminat terhadap perniagaan mereka. Oleh itu, mereka akan menjelaskan agenda mereka agar difahami oleh si penerima.
Contohnya, sesebuah syarikat akan mengiklankan produk buatan syarikat mereka dengan

3.      PENDIDIKAN
Komunikasi memainkan peranan yang amat penting dalam bidang pendidikan . Melalui pendidikan, masyarakat dapat mendapatkan informasi dengan lebih tepat dan jelas.  Hal ini disebabkan, komunikasi bertindak sebagai medium yang mendidik masyarakat tentang sesuatu bidang. Sebagai contohnya GST(Goods & Services Tax). Terdapat ramai masyarakat yang tidak mengetahui apa itu GST. Oleh itu, melalui komunikasi pendidikan yang diberikan masyarakat akan lebih memahami dan jelas mengenai sesuatu perkara yang berlaku. Sebenarnya, pendidikan secara komunikasi ini lebih mudah untuk difahami oleh masyarakat kerana ia bersifat mesra pengguna. Namun demikian ,terdapat juga pendidikan formal yang dijalankan menerusi media massa seperti rancangan televisyen pendidikan, melalui internet dan sebagainya.

4.      PEMBUJUKAN ATAU PEMUJUKAN
Menurut Berb(1960), komunikasi mempunyai tiga fungsi iaitu informasi, rekreasi dan juga persuasi. Persuasi merupakan sebuah proses komunikasi dilakukan untuk mengajak, mempengaruhi dan juga mengarah. Setiap mereka yang berkomunikasi hendaklah memiliki bakat dalam mempersuasi seseorang. Sebagai contohnya, syarikat pengiklanan hendaklah mempunyai mereka yang berdaya kreatif dalam menghasilkan iklan yang kreatif dan berkesan. Hal ini bertujuan dapat menarik perhatian audians dan secara tidak langsung dapat memastikan audians memahami mesej yang hendak disampaikan oleh pengiklan.





Ulasan

Catatan Popular