Fungsi   dan implikasi media kepada masyarakat
Pengenalan
Menurut Rod Holmgren dan William Norton di dalam bukunya yang berjudul “The Mass Media Book”, media didefinisikan sebagai “communication channels that serve people” iaitu sebagai saluran komunikasi yang berkhidmat kepada masyarakat. Media merupakan satu alatan yang mampu menghubungkan masyarakat dengan dunia luar dari sekecil-kecil perkara sehingga isu yang besar. Antara media yang sering digunakan masa kini ialah suratkhabar, majalah, radio, buku, televisysen, internet dan banyak lagi. Medium ini memainkan peranan dan membawa pengaruh yang cukup besar dalam dunia masa kini. Penyampaian mesej dan maklumat berlaku melalui media yang terpilih.
Teori peluru ajaib sering kali digunakan dalam media. Hal ini kerana, mengikut teori peluru ajaib oleh Wilbur Schram, mengatakan bahawa pengaruh media adalah terus kepada khalayak. Oleh itu, jelas menunjukkan bahawa media mempengaruhi masyarakat dunia. Masyarakat dan dunia kini sering kali terpengaruh dengan apa yang disebarkan oleh media. Mereka menerima terus apa yang disampaikan oleh media tanpa menyiasat terlebih dahulu.
Media terdiri daripada pelbagai medium selain dari medium yang disebutkan tadi. Media massa merupakan satu cabang baru kepada media. Malahan terdapat lagi media-media yang berperanan sama penting dengan media sebelum ini. Media massa yang meliputi media cetak, media elektronik dan internet dikatakan mempunyai pengaruh yang kuat dalam kehidupan masyarakat masa kini.







Fungsi media kepada masyarakat
Media mampu membawa perubahan dalam kehidupan masyarakat dunia kini. Malahan, boleh dikatakan dunia akan kesepian tanpa media. Hampir keseluruhan masyarakat dunia menggunakan media dalam perhubungan masa kini. Media yang bertindak pelbagai fungsi telah menyebarkan pelbagai kemudahan kepada masyarakat.
Terdapat beberapa fungsi media terutamanya kepada masyarakat. Salah satunya ialah memberikan maklumat dan informasi. Melalui media seperti internet, Facebook, Twitter, mampu menyebarkan maklumat kepada masyarakat dunia. Dunia di hujung jari. Dengan hanya menekan pada papan kekunci semua maklumat dapat diperolehi dengan cepat. Malahan, maklumat juga mudah untuk diperolehi tidak kira di mana kita berada dengan adanya Internet. Sebagai contohnya, berlaku kejadian gempa bumi di negara luar, maka dengan kemudahan media yang ada masyarakat negara lain akan mendapatkan maklumat melalui media. Apabila seseorang atau sesebuah pihak memuatnaik isu atau gambar maka ia dapat diakses oleh pihak lain. Maka maklumat dan info dapat disebarkan secara meluas walaupun berada di tempat yang jauh. Hal ini memudahkan masyarakat untuk terus berhubung antara satu sama lain.
            Selain itu, media juga mampu menjana pendapatan kepada yang bijak menggunakannya. Terdapat ramai yang menggunakan media seperti Youtube, blog dan lain-lain sebagai sumber pendapatan mereka. Mereka menggunakan untuk menyalurkan pelbagai jenis bahan seperti video, gambar untuk tatapan umum. Sebagai contohnya, seseorang itu memuatnaik video nyanyiannya ke dalam Youtube dan mendapat tontonan yang ramai daripada orang ramai. Maka, secara tidak langsung bakat seseorang dapat diserlahkan kepada tontonan umum dengan mudah dan cepat. Berkemungkinan juga syarikat rakaman akan mengambilnya sebagai artis rakaman. Di Malaysia ini kita dapat lihat betapa ramainya artis yang muncul melalui Youtube seperti Najwa Latif, Yuna dan ramai lagi.
            Media juga turut berfungsi sebagai medium penghubung masyarakat. Masyarakat mampu berhubung antara satu sama lain tidak kira di mana mereka berada. Mereka hanya memerlukan rangkaian Internet untuk terus berhubung antara mereka. Malahan, terdapat mereka yang menggunakan medium sosial seperti Facebook, WhatsApp sebagai salah satu tempat untu meluahkan perasaan kepada yang lain. Mereka mengadu dan meluahkan ketidakpuasan hati di tempat berkenaan. Bukan itu sahaja, mereka boleh mencari dan berkenalan dengan rakan yang baru menerusi Facebook. Kekal berhubungan dengan kenalan lama dan mengetahui maklumat mengenai mereka.

Kesan negatif laman rangkaian sosial
            Memang tidak dapat dinafikan bahawa media samada yang baru mahupun yang lama memberikan banyak kebaikan kepada pengamal. Namun, kesan sampingan daripada penggunaan laman sosial seperti Facebook, Twitter, Instagram dan lain-lain turut wujud.  Kesan ini terbahagi kepada beberapa golongan iaitu individu dan masyarakat.
            Terdapat beberapa kesan yang timbul ekoran penggunaan laman sosial secara tidak betul kepada masyarakat iaitu menyebabkan terlalu leka sehingga mengabaikan tanggungjawab. Kita sering membaca dan melihat senario masa kini yang keluarga berpecah belah dan bergaduh satu sama lain. Jika dirujuk kembali salah satu faktor penceraian dalam keluarga ialah terlalu ketagih dengan media sosial. Hal ini jelas menunjukkan, golongan individu samada yang berkahwin mahupun belum sanggup mengabaikan tanggungjawab mereka sebagai seorang suami, isteri dan anak-anak kerana ketaksuban dengan laman sosial. Apabila berada dirumah, keluarga sepatutnya meluangkan masa yang berkualiti bersama-sama. Mereka juga haruslah saling bertanya khabar dan menceritakan aktiviti harian mereka sekeluarga. Namun, apa yang berlaku adalah sebaliknya. Malahan, ketika di meja makan masyarakat kini masih memegang telefon di tangan.
            Selain itu, menyebabkan masyarakat kekurangan kemahiran komunikasi sosial. Hal ini dapat dilihat dengan jelas dalam kejiranan masyarakat masa kini. Masyarakat tidak gemar bergaul dan bertegur sapa dengan jiran mereka. Secara langsung, semangat kejiranan tiada dalam diri masyarakat. Kesibukan daripada aktiviti luar seperti kerja menyebabkan ada yang tidak mengenali jiran mereka. Malahan, mungkin terdapat masyarakat yang mengenali jirannya melalui laman sosial sahaja dan berhubung menerusi laman sosial yang wujud seperti Facebook dan banyak lagi. Hal ini menyebabkan, kemahiran komunikasi sosial dalam kalangan masyarakat semakin luntur. Mereka berkemungkinan tidak reti dan mengetahui cara untuk menegur jiran disebabkan tidak biasa bertegur sapa.
            Kesan penggunaan laman sosial terhadap masyarakat juga ialah terdedah dengan unsur-unsur negatif seperti keganasan. Keganasan dalam media juga meningkatkan rangsangan dan menyebabkan seseorang itu hilang kawalan semasa berada dalam dunia yang nyata (Anderson dan Dill, 2000). Laman sosial yang tidak ditapis berisiko memaparkan perkara yang tidak elok. Sebagai contohnya, dengan menggunakan Youtube masyarakat bebas mengakses apa saja yang diingini. Oleh itu, sekiranya tiada sekatan dalam penggunaan media sosial ini, sudah pasti masyarakat akan terjebak dengan perkara yang berunsur negatif. Ibu bapa mestilah memantau anak-anak dalam menggunakan laman sosial masa kini. Tanpa sekatan dan pemantauan daripada orang dewasa akan mendorong remaja untuk terjerumus dengan laman yang tidak sesuai diakses oleh mereka.

Kesimpulan
Secara kesimpulannya, media ini mempunyai pro dan kontra yang tersendiri. Malahan, sekiranya digunakan dengan bijak dan betul maka terdapat pelbagai kebaikan yang bakal diperolehi oleh mereka. Media juga merupakan satu medium yang tersangat penting pada abad ini. Tanpa meida sudah pasti dunia akan ketinggalan zaman. Hal ini kerana, melalui media sesebuah negara dapat berkembang denga lebih pesat dan maju daam teknologi yang kian canggih ini. Bukan itu sahaja, media menjadikan masyarakat lebih berpengtahuan da;am bidang IT. Masyarakat yang celik IT mampu memberikan satu keuntungan yang sangat besar kepada negara berkenaan. Hal ini kerana, dunia kini menganggap media sesuatu yang amat besar dan mneguntungkan sekiranya bijak mengaplikasinya.









References

Dill, K. E. (2013). The oxford handbook of media psychology. United States: Oxford University.
Ketchum, D. (2015, 11 15). Demand Media. Retrieved from http://classroom.synonym.com/meaning-cultural-imperialism-7841.html
Mukrimin. (2007). The influence of mass media in political change in Indonesia. 1-32.
Rahim, S. A. (1994). Media dan konstruk sosial: implikasi terhadap isu sosial remaja . Media dan remaja, 1-16.
Vouderau, P. (2010). The youtube reader. Sweden: Wallflower press.
William, R. H. (1972). The mass media book. New Jersey: Englewood cliffs, Prentice Hall, Inc.



Ulasan

Catatan Popular