Teori penentuan agenda adalah teori yang
menerangkan tentang kaitan media dan masyarakat. Terangkan dengan contoh
apa yang dimaksudkan dengan teori ini.
Agenda setting theory is a theory that
explains the connection between media and society. Explain with examples what
is meant by this theory. (10markah/marks).
Media
massa adalah alat yang digunakan dalam menyampaikan pesanan dari sumber kepada
khlayak (penerima) dengan menggunakan alat-alat komunikasi mekanis seperti
surat khabar, filem, radio dan televisyen. Teori penentuan agenda terdiri dalam
teori Komunikasi. Teori Penentuan Agenda menggunakan media massa dalam
menyampaikan informasinya kepada masyarakat bertujuan mempengaruhi persepsi
masyarakat tentang sesuatu perkara yang dianggap penting. Teori ini juga
mengatakan bahawa media merupakan pusat penentuan kebenaran dengan kemampuan
untuk memindahkan dua elemen iaitu kesedaran dan informasi ke dalam agenda
awam. Secara umumnya, teori penentuan agenda merupakan menggunakan pengaruh
media massa dalam menyampaikan maklumat dalam mempengaruhi masyarakat.
Terdapat
tiga pendapat atau pandangan mengenai teori ini iaitu masyarakat dan pembuat
polisi mempunyai kemungkinan untuk mempengaruhi agenda media. Seterusnya, media
dan pembuat agenda tidak mengambarkan kenyataan tetapi mereka menyaring dan
membentuk kenyataan untuk umum dan awam. Malahan, tumpuan media terhadap isu
yang terdiri daripada agenda mereka yang mempengaruhi agenda orang ramai dan
hal ini mempengaruhi agenda pembuat polisi.
Teori
agenda setting pertama kali dikemukakan oleh Walter Lippman (1965) pada konsep
“The World Outside and The Picture in Our Head” yang sebelumnya telah menjadi
bahan pertimbangan oleh Bernard Cohen (1963) dalam konsep “The mass media may
not be successful in telling us what to think, but they are stunningly
successful in telling us what to think about“. Penelitian teori ini dilakukan
Maxwell E. McCombs dan Donald L. Shaw ketika mereka meneliti pemilihan presiden
tahun 1972. Mereka mengatakan, walaupun para ilmuwan yang meneliti perilaku
manusia belum menemukan kekuatan media seperti yang dinyatakan oleh pandangan
masyarakat yang konvensional, belakangan ini mereka menemukan cukup bukti bahwa
para penyunting dan penyiar memainkan peranan yang penting dalam membentuk
realiti sosial kita. Itu terjadi ketika mereka melaksanakan tugas keseharian
mereka dalam menonjolkan berita. Khalayak bukan saja belajar tentang isu-isu
masyarakat dan hal-hal lain melalui media, mereka juga belajar sejauh mana
pentingnya suatu isu atau topik dari penegasan yang diberikan oleh media massa.
Para
pengkaji telah lama mengetahui bahawa media memiliki kemampuan untuk menyusun
isu-isu bagi masyarakat. Salah satu penulis awal yang merumuskan gagasan ini
adalah Walter Lippmann, yang merupakan seorang jurnalis Amerika Syarikat.
Lippmann mengambil pandangan bahawa masyarakat tidak bertindak pada kejadian
sebenarnya dalam lingkungan, tetapi pada gambaran dalam kepala kita (media),
yang dia sebut dengan lingkungan palsu. Disebabkan lingkungan yang sebenarnya
terlalu besar, terlalu kompleks, dan terlalu menuntut adanya perhubungan
langsung (Stephen W Littlejohn dan Karen A Foss, 2009).
Teori agenda setting merupakan teori komunikasi
massa, yang melihat efek media massa terhadap masyarakat yang menggunakan media
tersebut. Dimulai dengan menyaring berita, informasi, tulisan atau artikel
secara selektif oleh gatekeepers, Setiap peristiwa atau isu yang dimunculkan,
akan diberi penentuan tertentu dalam penyajiannya kepada masyarakat.
Fungsi
penyusunan agenda telah dijelaskan oleh Donal Shaw, Maxwell McCombs yang
menulis bahawa, ada bukti besar yang telah dikumpulkan bahwa penyunting dan
penyiar memainkan bahagian yang penting dalam membentuk realitai sosial kita
ketika mereka menjalankan tugas seharian mereka dalam memilih dan menampilakan
berita. Pengaruh media massa ini adalah kemampuan untuk mempengaruhi perubahan
kognitif antara individu untuk menyusun pemikiran mereka, telah diberi nama
fungsi penyusunan agenda dari komunikasi massa. Disini terletak pengaruh paling
penting dari komunikasi massa, kemampuannya untuk menata mental dan mengatur
dunia kita bagi kita sendiri.
Contoh
penggunaan teori penentuan agenda iailah melalui asumsi yang menyaakan bahawa
media massa menyaringkan berita, atau apa-apa penulisan sebelum disiarkan dalam
media massa. Contohnya kes ialah mengenai Prita Mulyasari seorang ibu muda yang
dipenjarakan kerana mengadu tentang perkhidmatan sebuah institusi hospital
melalui e-mel. Lalu media massa menyiarkan kiriman beliau. Lalu, menjadi viral
dan orang ramai mula menyokong dan memberi perhatian terhadap kes beliau. Sebuah
demonstrasi diadakan untuk mengumpul wang bagi membantu Prita membayar saman
Hospital Omni Antarabangsa. Hasil sumbangan orang ramai, Prita berjaya membayar
saman dan mempunyai lebihan wang hasil derma orang ramai. Jelas disini, kita
dapat melihat bagaimana kuasa media massa berperanan amat besar. Mereka
menetapkan agenda yang tersendiri sebelum menyiarkan kes Prita iaitu ingin
membantu Prita. Oleh itu, media berjaya mempengaruhi masyarakat dalam kes ini.
Masyarakat berpotensi untuk menerima apa sahaja yang disampaikan oleh media
secara langsung.
Seterusnya, contoh yang
menampakkan peranan teori penentuan agenda juga ialah dalam pilihanraya.
Peranan teori dalam pilihanraya dilihat sangat dominan kerana masyarakat
bergantung kepada media dalam membuat keputusan. Oleh itu, media mestilah
memainkan peranan mereka dalam menyebarkan agenda yang telah ditetapkan oleh
kerajaan untuk pilihanraya. Terdapat sarjana yang menganggap bahawa media massa
meninggalkan kesan dan pengaruh yang kuat ke atas masyarakat. Media massa
merupakan penentu agenda dalam pilihanraya. Media perlulah menyebarkan maklumat
dan informasi yang sahih dan tepat mengenai sesebuah isu samada politik mahupun
apa sahaja isu. Oleh itu, masyarakat dapat menilai baik buruk sesebuah parti
politik. Mereka dapat membuat keputusan berdasarkan hasil daripada penulisan
media massa. Media juga dianggap sebagai ruang liputan sama rata kepada semua
parti khususnya dalam masyarakat demokrasi. Masyarakat bebas untuk memilih
parti politi yang dikehendaki mereka. Namun secara tidak langsung, media akan
mempengaruhi pemikiran masyarakat dalam membuat sesebuah keputusan.
Rujukan
Aelst, S. W. (2006). The contingency of the mass
media's political agenda setting power: towards a preliminary theory. Journal
of Communication , 88-106.
Kiong, C. C. (1991). Penentu agenda: sumber, media
atau publik? Jurnal Komunikasi, 47-54.
Turner, R. W. (2014). Introducing communication
theory. New York: McGraw-Hill Education, 2 Penn Plaza, New York.
Ulasan
Catat Ulasan